Napjainkban gyakran van példa arra, hogy egy többségi iskolában tanító
tanár egy igen nehéz pedagógiai döntéssel szembesül: vállalja-e
tanítványai között egy látássérült / hallássérült / autista
tanuló oktatását? Talán nincs is választása, mert a feladatot egyszerűen
csak rá bízták, esetleg előzetes megkérdezése nélkül. Ekkor nyilván tele
van bizonytalansággal, aggodalommal, vajon képes lesz-e megfelelni ennek
az
igazán nagy kihívásnak.
Sérültek oktatásáról bizonyára nem tanítottak semmit a főiskolán vagy
egyetemen. Átlagos, úgynevezett "normális gyerekek" tanítására képezték.
A "másfajta" gyermekekről csak keveset hallhatott, és ez nem a tanár
hibája. Átlagos
tanulók persze a valóságban nincsenek is. Bizonyos értelemben
mindannyian sajátos nevelési igényűek, csak erről nem veszünk tudomást.
Különbözőképpen tehetségesek,
együttműködőek vagy beilleszkedési zavarral küzdők, szorongók vagy
nyíltak. Vajon a napi oktatási rutinon túl tudunk-e vagy megtanultunk-e
ügyelni a különbözőségre?
Birtokunkban lévő oktatási technikáink, nevelési eszközeink
alkalmazkodnak-e a gyermekek egyéni igényeihez? A pedagógus lehetséges
válaszai erre éppoly
eltérőek, mint mi mindannyian: empatikusak vagy közömbösek, kreatívak
vagy rigidek. A másság problémája most azonban a szokottnál is
súlyosabb. A vakság vagy
aliglátás / siketség / nagyothallás alapvetően megváltoztatja egy gyermek egész
személyiségfejlődését. A külvilágról alkotott benyomásokat, a
megszerezhető információkat, a fogalmak belső
tartalmát, a helyváltoztatás, az önállóság szabadságfokát. Sok mindent
tudatosan kell
megtanítani
számukra, amit a többi gyermek spontán sajátít el környezete utánzása
révén. Önállóan tisztálkodni, kulturáltan
étkezni vagy
megtalálni a saját padot az osztály állandóan változó tárgyi
környezetében.
Nehézséget okozhat eljutni a tornaterembe vagy a szünet zajában
megtalálni egy
konkrét személyt. Ezek mind felvetik a kérdést: vajon lehetséges-e
egyáltalán együtt
nevelni, fejleszteni többségi iskolában látó és vak vagy siket és nagyothalló gyermekeket? Van-e
ennek ma
Magyarországon reális esélye, főként jó-e ez valakinek? Az integráció
kontra
szegregáció vitája a pedagógusok minden rétegét megérinti. Megosztja a
tanítókat,
tanárokat éppúgy, mint a gyógypedagógusokat.
A sérült gyerekek és fiatalok sajátos nevelési igényeit csak ez a két
oktatási forma
együtt tudja jól szolgálni: az integráció és a szegregáció; tehát az
inklúzív
oktatási forma. Röviden és leegyszerűsítve: olyan helyzetekben, ahol
indokolt,
érdemes külön figyelmet fordítani a tananyag elsajátításában való
segítésre,
melyekben nem szükséges, ott igenis tanuljon együtt haladva
diáktársaival a
látássérült is.
A gyermekek, a család, a helyi pedagógiai feltételek együttes értékelése
adhat alapot
a jó döntéshez, az esetleges változtatáshoz. Ma Magyarországon a súlyos
fokban
fogyatékossággal élő általános iskolások 2/3-a speciális intézményekben tanul.
1/3-uk
országszerte látókkal együtt nevelkedik, természetesen változó sikerrel.
A
gimnazisták és egyetemisták mindegyike hagyományosan többségi iskolákban
tanul.
Az egyetemi és főiskolai képzésben résztvevő diákok különösen nehéz
helyzetben
vannak, a gyakorlati tapasztalatok szerint igen nagy a szóródás. Van aki
kénytelen a
"túlélésre" apellálni, hiszen az egyetemi oktatás nincs berendezkedve a
fogyatékos
hallgatók fogadására - sem adott, már rég bevált módszerei miatt
(különböző
előadások más-más helyszínen, követelményrendszerrel, oktatói elvvel
működnek).
ahány egyetem, annyi szokás: van ahol a gyakorlatban is működik a
fogyatékosügyi
koordinátori rendszer, van ahol csupán "papíron" létezik, mert a törvény
előírta, de
az oktatási intézmény berendezkedése túlzott beilleszkedési nehézséget
okoz a
fogyatékos diáknak.
Milyen eszközei vannak a fogyatékossággal élőnek, milyen technikákkal
tanulhatnak,
sajátíthatják el könnyebben a tananyagot? Hogyan tudja az adott
pedagógus ezt a
folyamatot segíteni? Minimális feltételek esetén úgy, hogy ő maga is
megismerkedik a
segítő technológia alapjaival.
Anyagunkkal ezen alapokhoz kívánunk segítséget nyújtani úgy, hogy az
előforduló
sajátosságokat, speciális életviteli, informatikai segítségeket
próbáljuk
megismertetni a pedagógus kollégákkal.
Fogyatékossággal élők
Akadálymentesség / Esélyegyenlőség
Hallássérültek
Látássérültek
Értelmi fogyatékossággal élő
Pszichoszociális fogyatékossággal élő
Mozgássérültek
Autista
DISZ(harmónia)
Beszéd- és nyelv zavarral élő emberek segítése
|